YASAMA BÖLÜMÜ
Kanun
Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Kanun No. 5035
|
Kabul Tarihi :
25.12.2003
|
MADDE 1.- 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi
Usul Kanununun 104 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 104.- İlan
aşağıdaki şekilde yapılır:
1. İlan yazısı tebliğ yapan vergi dairesinin ilan
koymaya mahsus mahalline asılır ve (3) numaralı bende göre ilana çıkarılır.
Tebliğin konusu, her biri için ayrı ayrı olmak üzere, birmilyar liradan az vergi veya
vergi cezasına taalluk ettiği takdirde ayrıca (3) numaralı bende göre ilan yapılmaz
ve ilan yazısının askıya çıkarıldığı tarihi izleyen onbeşinci gün ilan tarihi
olarak kabul edilir.
2. İlan yazısının bir sureti mükellefin bilinen son
adresinin bağlı olduğu muhtarlığa gönderilir.
3. İlan ile yapılan tebliğin konusu birmilyar ila
yüzmilyar lira arasındaki vergi veya vergi cezasına taalluk ettiği takdirde ilan,
ilgili vergi dairesinin bulunduğu yerin belediye sınırları içinde çıkan bir veya
daha fazla gazetede yayımlanır. Tutarın yüzmilyar lirayı aşması halinde ilan,
Türkiye genelinde yayın yapan günlük gazetelerden birinde ayrıca yapılır.
Tebliğ olunacak evrakın örnekleri yabancı memlekette
bulunan mükellefin bilinen adresine ayrıca posta ile gönderilir.
MADDE 2.- 213 sayılı Kanunun 120 nci maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Nakden veya mahsuben tahsil edilen ancak fazla veya yersiz
olarak tahsil edildiği anlaşılan vergilerde ve kanunları gereğince mükelleflere
yapılacak iade ve mahsup işlemlerinde, düzeltmeye dayanak teşkil edecek belgeler ile
bu işlemlere ait usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.
MADDE 3.- 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 40 ıncı maddesine birinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Maliye Bakanlığı, ödemenin özel ödeme şekilleri
kullanılmak suretiyle yapılması zorunluluğunu getirmeye yetkilidir. Bu yetki; tahsil
daireleri, amme alacağının türü, ödeme zamanı ve bulunduğu safhalar itibarıyla
topluca veya ayrı ayrı kullanılabilir.
MADDE 4.- 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 51.- Amme alacağının ödeme müddeti içinde
ödenmeyen kısmına vadenin bitim tarihinden itibaren her ay için ayrı ayrı % 4
oranında gecikme zammı tatbik olunur. Ay kesirlerine isabet eden gecikme zammı günlük
olarak hesap edilir.
Gecikme zammı birmilyon liradan az olamaz.
Gecikme zammı; 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre
uygulanan vergi ziyaı cezalarında bu madde uyarınca belirlenen oranda, mahkemeler
tarafından verilen ve ceza mahiyetinde olan amme alacaklarında ise bu oranın yarısı
ölçüsünde uygulanır. Bunların dışındaki ceza mahiyetinde olan amme alacaklarına
gecikme zammı tatbik edilmez.
Bakanlar Kurulu, gecikme zammı oranlarını aylar
itibarıyla topluca veya her ay için ayrı ayrı, yüzde onuna kadar indirmeye, gecikme
zammı oranı ile gecikme zammı asgari tutarını iki katına kadar artırmaya, ayrıca
gecikme zammı oranını aylar itibarıyla farklı olarak belirlemeye ve gecikme zammını
bileşik faiz usulüyle aylık, üç aylık, altı aylık veya yıllık olarak
hesaplatmaya yetkilidir.
MADDE 5.- 6183 sayılı Kanunun 103 üncü
maddesinin birinci fıkrasına (10) numaralı bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki
(11) numaralı bent eklenmiştir.
11. Amme alacağının özel kanunlara göre ödenmek üzere müracaatta
bulunulması ve/veya ödeme planına bağlanması.
MADDE 6.- 25.10.1984 tarihli ve 3065 sayılı
Katma Değer Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin (2) numaralı fıkrasının son cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bu gibi sebeplerle fazla ödenen
vergiler, Maliye Bakanlığının belirleyeceği usul ve esaslara göre ilgililere iade
edilir.
MADDE 7.- 3065 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesinin (1) numaralı fıkrasının (c) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
c) Gümrük Kanunundaki
transit ve gümrük antrepo rejimleri ile geçici depolama ve serbest bölge
hükümlerinin uygulandığı mallar,
MADDE 8.- 3065 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin
(2) numaralı fıkrasının (b) bendi ve (4) numaralı fıkrasının (g) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkranın mülga (ı) bendi aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiş ve fıkraya aşağıdaki (n) bendi eklenmiştir.
b) Kanunların gösterdiği gerek üzerine bedelsiz
olarak yapılan mal teslimi ve hizmet ifaları, yukarıda sayılan kurum ve kuruluşlara
bedelsiz olarak yapılan her türlü mal teslimi ve hizmet ifaları ile fakirlere yardım
amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulanan dernek ve vakıflara Maliye
Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda maddelerinin
teslimi,
g) Külçe altın, dore külçe altın, külçe
gümüş, döviz, para, damga pulu, harç pulu, değerli kâğıtlar, hisse senedi, tahvil
ile metal, plastik, kâğıt, cam hurda ve atıklarının teslimi,
ı) Serbest bölgelerde verilen hizmetler, deniz ve hava
taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler,
n) Basın, Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğüne
verilen haber hizmetleri.
MADDE 9.- 3065 sayılı Kanunun 29 uncu
maddesinin (2) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
2. Bir vergilendirme döneminde indirilecek katma değer
vergisi toplamı, mükellefin vergiye tâbi işlemleri dolayısıyla hesaplanan katma
değer vergisi toplamından fazla olduğu takdirde, aradaki fark sonraki dönemlere
devrolunur ve iade edilmez. Şu kadar ki, 28 inci madde uyarınca Bakanlar Kurulu
tarafından vergi nispeti indirilen teslim ve hizmetlerle ilgili olup teslim ve hizmetin
gerçekleştiği vergilendirme döneminde indirilemeyen ve tutarı Bakanlar Kurulunca
tespit edilecek sınırı aşan vergi, bu mükelleflerin vergi ve sosyal sigorta prim
borçları ile genel ve katma bütçeli idareler ile belediyelere olan borçlarına ya da
döner sermayeli kuruluşlar ile sermayesinin % 51'i veya daha fazlası kamuya ait olan
veya özelleştirme kapsamında bulunan işletmelerden temin ettikleri mal ve hizmet
bedellerine ilişkin borçlarına mahsuben ödenir. Yılı içinde mahsuben iade
edilemeyen vergi nakden iade edilir. Maliye Bakanlığı bu fıkranın uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye yetkilidir.
MADDE 10.- 3065 sayılı Kanunun 32 nci maddesine
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Şu kadar ki, yurt içi teslimleri ve ifaları kısmi istisna
kapsamına giren mal ve hizmetlerin ihracında bu madde hükmü uygulanmaz.
Maliye Bakanlığı katma değer vergisi iadesini, hak
sahiplerinin vergi ve sosyal sigorta prim borçları ile genel ve katma bütçeli daireler
ile belediyelere olan borçlarına ya da döner sermayeli kuruluşlar ile sermayesinin %
51'i veya daha fazlası kamuya ait olan veya özelleştirme kapsamında bulunan
işletmelerden temin ettikleri mal ve hizmet bedellerine ilişkin borçlarına mahsup
suretiyle sınırlayabilir.
MADDE 11.- 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 20.- 1.
4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre teknoloji geliştirme
bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar
vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve
sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri
komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer
vergisinden müstesnadır.
Maliye Bakanlığı; program ve lisans türleri
itibarıyla istisnadan yararlanılacak bedele ilişkin olarak asgari sınır belirlemeye,
istisna uygulanacak yazılım programlarını tanımlamaya ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit
etmeye yetkilidir.
2. Bu Kanunun yayımı tarihine kadar gerçekleşen ve hem tam istisna hem kısmi istisna kapsamına
giren işlemlere ilişkin olarak yüklenilen vergiler Katma Değer Vergisi Kanununun 32
nci maddesine göre iade edilir.
3. Bu Kanunun yayımı tarihinden önce başlayan
inşaat taahhüt işlerinde Katma Değer Vergisi Kanununun 16 ncı maddesinin (1)
numaralı fıkrasının bu Kanunla değiştirilmeden önceki (c) bendi hükmü uygulanır.
4. 2003 takvim yılında gerçekleştirilen indirimli
orana tâbi işlemlerle ilgili iade taleplerinde, Katma Değer Vergisi Kanununun 29 uncu
maddesinin (2) numaralı fıkrasının bu Kanunla değiştirilmeden önceki hükmüne
göre işlem yapılır.
MADDE 12.- 31.12.1960 tarihli ve 193 sayılı
Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiştir.
10. Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı
faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedeli.
MADDE 13.- 193 sayılı Kanunun 68 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 68. - Serbest meslek kazancının tespitinde aşağıda
yazılı giderler hasılattan indirilir:
1. Mesleki kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi
için ödenen genel giderler (İkametgâhlarının
bir kısmını iş yeri olarak kullananlar, ikametgâh için ödedikleri kiranın tamamı
ile ısıtma ve aydınlatma gibi diğer giderlerin yarısını indirebilirler. İş yeri
kendi mülkü olanlar kira yerine amortismanı, ikametgâhı kendi mülkü olup bunun bir
kısmını iş yeri olarak kullananlar amortismanın yarısını gider yazabilirler.).
2. Hizmetli ve işçilerin iş yerinde veya iş yerinin
müştemilatındaki iaşe ve ibate giderleri, tedavi ve ilaç giderleri, sigorta primleri
ve emekli aidatı (bu primlerin ve aidatın geri alınmamak üzere Türkiye'de kain
sigorta şirketlerine veya emekli ve yardım sandıklarına ödenmiş olması ve emekli ve
yardım sandıklarının tüzel kişiliği haiz bulunmaları şartıyla) ile 27 nci
maddede yazılı giyim giderleri.
3. Mesleki faaliyetle ilgili seyahat ve ikamet giderleri
(seyahat maksadının gerektirdiği süre ile sınırlı olmak şartıyla).
4. Mesleki faaliyette kullanılan tesisat, demirbaş
eşya ve envantere dahil taşıtlar için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre ayrılan
amortismanlar (amortismana tâbi iktisadi kıymetlerin elden çıkarılması halinde aynı
Kanunun 328 inci maddesine göre hesaplanacak zararlar dahil).
5. Kiralanan veya envantere dahil olan ve işte
kullanılan taşıtların giderleri.
6. Alınan mesleki yayınlar için ödenen bedeller.
7. Mesleki faaliyetin ifası için ödenen mal ve hizmet
alım bedelleri.
8. Serbest meslek faaliyetleri dolayısıyla emekli
sandıklarına ödenen giriş ve emeklilik aidatları ile mesleki teşekküllere ödenen
aidatlar.
9. Mesleki kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi
için ödenen meslek, ilan ve reklam vergileri ile iş yerleriyle ilgili ayni vergi, resim
ve harçlar.
10. Mesleki faaliyetle ilgili olarak kanun, ilam ve
mukavelenameye göre ödenen tazminatlar.
Her türlü para cezaları ve vergi cezaları ile
serbest meslek erbabının suçlarından doğan tazminatlar gider olarak indirilemez.
MADDE 14.- 193 sayılı Kanunun 89 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinin ikinci alt bendinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki alt bentler eklenmiştir.
Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde ve
denetiminde bulunan mazbut vakıflar ile belediyeler dahil diğer kamu kurum ve
kuruluşları adına kayıtlı olan, Kültür ve Tabiat Varlıklarını
Koruma Kurulu nezdinde eski eser tescilli abide eserlerin; bakımı, onarımı, restore edilmesi
ve yaşatılması amacıyla abide eserin kayıtlı olduğu kurum ve kuruluşlara yapılan
bağış ve yardımların tamamı yıllık beyanname ile bildirilen gelirden indirilir.
Fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı
faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedelinin tamamı,
yıllık beyanname ile bildirilen gelirden indirilir.
MADDE 15.- 193 sayılı Kanunun 121 inci
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Maliye Bakanlığı; iadeyi mahsuben veya nakden yaptırmaya,
inceleme raporuna, yeminli mali müşavir raporuna veya teminata bağlamaya ve iade için
aranılacak belgeleri belirlemeye yetkilidir.
Bu yetki; kazanç türlerine, iade şekillerine, geliri
elde edenin veya ödemeyi yapanın hukuki statüsüne göre ayrı ayrı
kullanılabileceği gibi belli hadler çerçevesinde de kullanılabilir.
Mahsuben iade işlemi, aranan tüm belgelerin
tamamlanması koşuluyla, yıllık gelir vergisi beyannamesinin verildiği tarih
itibarıyla yapılır. İkmalen veya resen yapılan tarhiyatlarda mahsup işlemi, mahsup
talebine ilişkin dilekçe ve eklerinin eksiksiz olarak vergi dairesi kayıtlarına
girdiği tarih esas alınarak yapılır. Aranan belgelerin tamamlanması aşamasında
yapılan tahsilatlar yönünden düzeltme yapılmaz.
MADDE 16.- 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı
bendinin ikinci alt bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
Vakıflar Genel Müdürlüğünün
idaresinde ve denetiminde bulunan mazbut vakıflar ile belediyeler dahil diğer kamu kurum
ve kuruluşları adına kayıtlı olan,
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu
nezdinde eski
eser tescilli abide eserlerin;
bakımı, onarımı, restore edilmesi ve yaşatılması amacıyla abide eserin kayıtlı
olduğu kurum ve kuruluşlara yapılan bağış ve yardımların tamamı kurum
kazancının tespitinde gider kaydedilir.
MADDE 17.- 5422 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Maliye Bakanlığı; iadeyi mahsuben veya nakden
yaptırmaya, inceleme raporuna, yeminli mali müşavir raporuna veya teminata bağlamaya
ve iade için aranılacak belgeleri belirlemeye yetkilidir.
Bu yetki; kazanç türlerine, iade şekillerine, geliri
elde edenin veya ödemeyi yapanın hukuki statüsüne göre ayrı ayrı
kullanılabileceği gibi belli hadler çerçevesinde de kullanılabilir.
Mahsuben iade işlemi, aranan tüm belgelerin
tamamlanması koşuluyla, yıllık kurumlar vergisi beyannamesinin verildiği tarih
itibarıyla yapılır. İkmalen veya resen yapılan tarhiyatlarda mahsup işlemi, mahsup
talebine ilişkin dilekçe ve eklerinin eksiksiz olarak vergi dairesi kayıtlarına
girdiği tarih esas alınarak yapılır. Aranan belgelerin tamamlanması aşamasında
yapılan tahsilatlar yönünden düzeltme yapılmaz.
MADDE 18.-
5422
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 32.- 2004 yılı kazançlarının
vergilendirilmesinde 25 inci maddede yer alan kurumlar vergisi oranı % 33 olarak
uygulanır. 2004 yılı üçer aylık geçici vergilendirme dönemleri ile ilgili geçici
verginin hesabında da bu oran dikkate alınır.
Kendilerine özel hesap dönemi tayin edilen
kurumların, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kapanmış dönemlerle
ilgili geçici vergi hesabında bu oran uygulanmaz.
MADDE 19.- 2.2.1984 tarihli ve 2978 sayılı
Vergi İadesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, maddenin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu maddede belirtilen nispeti % 50 oranında artırmaya
ve tekrar kanuni orana kadar indirmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 20.- 2978 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu
cümleden sonra gelmek üzere aynı fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Bu dönemleri bir aydan az olmamak
üzere yeniden tespit etmeye, vergi iadesinden mahsup edilmek üzere avans olarak ödeme
yaptırmaya, vergi iade nispetini geçmemek üzere iade nispetinden ayrı olarak avans
oranı belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir. Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir
sebepler dolayısıyla hak sahibince iadeye konu harcamalara ilişkin belgelerin ibraz
edilememesi veya hak sahibinin vefatı halinde daha önce avans olarak ödenmiş vergi
iadeleri ile ilgili olarak herhangi bir işlem yapılmaz.
MADDE 21.- 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Tanımlar
Madde 2.- Bu Kanunda kullanılan terimlerin
taşıdığı anlamlar aşağıda gösterilmiştir:
1- Motorlu taşıt: Karada, havada, deniz, göl ve
nehirlerde insan, hayvan ve eşya taşımaya yarayan ve makine kuvvetiyle hareket eden
taşıtlardır.
2- Otomobil: Yapısı itibarıyla, sürücüsü dahil en
çok sekiz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu
araçtır.
3- Motosiklet: İki veya üç tekerlekli sepetli veya
sepetsiz motorlu araçlardır. Bunlardan karoserisi yük taşıyabilecek şekilde
sandıklı veya özel biçimde yapılmış olan ve yolcu taşımalarında kullanılmayan
üç tekerlekli motosikletlere yük motosikleti (triportör) denir.
4- Minibüs: Yapısı itibarıyla sürücüsü dahil
dokuz ile onbeş oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu
araçtır.
5- Otobüs: Yapısı itibarıyla sürücüsü dahil en
az onaltı oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu
araçtır. Troleybüsler de bu sınıfa dahildir.
6- Kaptıkaçtı: Şoföründen başka, oturmaları
şartıyla en çok yedi yolcu alabilen, insan taşımak için imal edilmiş olan ve bu
maksatla kullanılan, yerle temas halinde dört tekerleği bulunan, şekil ve yapılışı
itibarıyla otomobilden farklı olan motorlu taşıtlardır (Carry-all, Travel-all,
Jeep-station ve benzerleri bu sınıfa dahildir.).
7- Arazi taşıtı: Karayollarında yolcu veya yük
taşıyabilecek şekilde imal edilmiş olmakla beraber bütün tekerlekleri motordan güç
alan veya alabilen motorlu araçtır.
8- Panel van: Azami toplam ağırlığı 3500 kilogramı
geçmeyen, kapalı kasalı (yandan camlı olanlar dahil), sürücü kısmından başka tek
veya daha fazla sıralı oturma yeri bulunan, insan ve yük taşımak için imal edilmiş
olan taşıtlardır.
9- Motorlu karavan (kamp taşıtı): Yük taşımasında
kullanılmayan, iç tasarımı tatil yapmaya uygun teçhizatlarla donatılmış, hizmet
edebileceği kadar yolcu taşıyabilen motorlu taşıttır.
10- Kamyonet: İzin verilebilen azami yüklü
ağırlığı 3,5 tonu geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu araçtır.
11- Kamyon: İzin verilebilen azami yüklü
ağırlığı 3,5 tondan fazla olan ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu
araçtır.
12- Çekici: Römork ve yarı römorkları çekmek için
imal edilmiş olan ve yük taşımayan motorlu araçtır.
13- Yat, kotra ve her türlü motorlu tekneler: Spor ve
gezinti amacıyla özel olarak kullanılan her boyda içten ve dıştan takma motorla
hareket eden tekneler ile motorlu, yelkenli teknelerdir. Motorlu yelkenli tekneler,
Türkiye Yelken Federasyonuna kayıtlı olup, Federasyondan yelken numarası almış,
motorları olan yelkenli teknelerdir.
14- Motor gücü: Taşıtların motorlarını imal eden
fabrikalarca uluslararası normlara göre tespit olunan ve kanunlarda (BG) olarak ifade
olunan devamlı beygir gücüdür.
15- Motor silindir hacmi: Taşıtların motorlarını
imal eden fabrikalarca uluslararası normlara göre tespit olunarak teknik belgelerinde
gösterilen ve ilgili mevzuatları gereğince cm³ cinsinden ifade olunan motor hacmidir.
16- Azami toplam ağırlık: Taşıtların
karayollarında güvenle ve yapıya zarar vermeden geçebilmeleri için saptanan toplam
ağırlıktır.
17- Azami kalkış ağırlığı: Bir uçak veya
helikopterin; azami yakıt, yük, yolcu ve teçhizatı dahil kalkışı için özel teknik
emirlerinde izin verilen ve yazılı olan kilogram cinsinden ağırlığıdır.
18- Yaş: Motorlu taşıtlarda model yılına göre
geçen süredir. Bu süre takvim yılı itibarıyla tespit edilir.
19- Kayıt ve tescil: Motorlu taşıtların ilgili
mevzuat gereğince trafik, belediye veya liman ile Ulaştırma Bakanlığı Sivil
Havacılık Genel Müdürlüğünce tutulan sivil hava vasıtaları siciline yapılan
kayıt ve tescilini ifade eder.
Bu verginin uygulanmasıyla ilgili diğer terimler
Karayolları Trafik Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği ve
Türk Gümrük Tarife Cetveline göre tespit olunur.
MADDE 22.- 197 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Sakatlık dereceleri % 90 ve daha fazla olan malûl ve engellilerin adlarına kayıtlı taşıtlar ile
diğer malûl ve engellilerin, bu
durumlarına uygun hale getirilmiş özel tertibatlı taşıtlar.
MADDE 23.- 197 sayılı Kanunun 5 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 5. - Otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve
benzerleri ile motosikletler aşağıdaki (I) sayılı tarifeye göre vergilendirilir.
(I)
SAYILI TARİFE
Motor
Silindir Hacmi
(cm³)
|
Taşıtların
Yaşları İle Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
|
|||||
1-3
yaş
|
4-6
yaş
|
7-11
yaş
|
12-15
yaş
|
16
ve yukarı yaş
|
||
1-
Otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerleri
|
||||||
1300
cm³ ve aşağısı
|
250.000.000
|
175.000.000
|
100.000.000
|
75.000.000
|
30.000.000
|
|
1301-1600
cm³’e kadar
|
400.000.000
|
300.000.000
|
175.000.000
|
125.000.000
|
50.000.000
|
|
1601-1800
cm³’e kadar
|
700.000.000
|
550.000.000
|
325.000.000
|
200.000.000
|
80.000.000
|
|
1801-2000
cm³’e kadar
|
1.100.000.000
|
850.000.000
|
500.000.000
|
300.000.000
|
120.000.000
|
|
2001-2500
cm³’e kadar
|
1.650.000.000
|
1.200.000.000
|
750.000.000
|
450.000.000
|
180.000.000
|
|
2501-3000
cm³’e kadar
|
2.300.000.000
|
2.000.000.000
|
1.250.000.000
|
675.000.000
|
250.000.000
|
|
3001-3500
cm³’e kadar
|
3.500.000.000
|
3.150.000.000
|
1.900.000.000
|
950.000.000
|
350.000.000
|
|
3501-4000
cm³’e kadar
|
5.500.000.000
|
4.750.000.000
|
2.800.000.000
|
1.250.000.000
|
500.000.000
|
|
4001
cm³ ve yukarısı
|
9.000.000.000
|
6.750.000.000
|
4.000.000.000
|
1.800.000.000
|
700.000.000
|
|
2-
Motosikletler
|
||||||
100-250
cm³’e kadar
|
50.000.000
|
40.000.000
|
30.000.000
|
20.000.000
|
10.000.000
|
|
251-650
cm³’ e kadar
|
100.000.000
|
75.000.000
|
50.000.000
|
30.000.000
|
20.000.000
|
|
651-1200
cm³’e kadar
|
250.000.000
|
150.000.000
|
75.000.000
|
50.000.000
|
30.000.000
|
|
1201
cm³ ve yukarısı
|
600.000.000
|
400.000.000
|
250.000.000
|
200.000.000
|
100.000.000
|
|
(I)
sayılı tarifede yer alan otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve
benzerlerine ait vergi tutarlarının
Türkiye Sigorta ve Reasürans
Birliği tarafından her yılın Ocak ayında ilan edilen
kasko sigortası değerlerinin % 6'sını aşması halinde, aynı yaş
grubunda bulunan taşıtlara ait vergi tutarlarını, bir alt kademedeki taşıtlara
isabet eden vergi tutarı olarak belirlemeye, bu oranı % 4’e kadar indirmeye
ve kanuni oranına kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE
24.- 197 sayılı Kanunun 6
ncı maddesinde yer alan (II), (III) ve (IV) sayılı tarifeler aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
(II) SAYILI TARİFE
Taşıt Cinsi ve Oturma Yeri/Azami
Toplam Ağırlık
|
Taşıtların Yaşları İle Ödenecek
Yıllık Vergi Tutarı (TL)
|
||
1-6 yaş
|
7-15 yaş
|
16 ve yukarı yaş
|
|
1) Minibüs
|
300.000.000
|
200.000.000
|
100.000.000
|
2) Panel van ve motorlu karavanlar
(Motor Silindir hacmi)
|
|||
1900 cm³ ve aşağısı
|
400.000.000
|
250.000.000
|
150.000.000
|
1901 cm³ ve yukarısı
|
600.000.000
|
400.000.000
|
250.000.000
|
3) Otobüs ve benzerleri (Oturma Yeri)
|
|||
25 kişiye kadar
|
750.000.000
|
450.000.000
|
200.000.000
|
26-35 kişiye kadar
|
900.000.000
|
750.000.000
|
300.000.000
|
36-45 kişiye kadar
|
1.000.000.000
|
850.000.000
|
400.000.000
|
46 kişi ve yukarısı
|
1.200.000.000
|
1.000.000.000
|
600.000.000
|
4) Kamyonet, kamyon, çekici ve
benzerleri (Azami Toplam Ağırlık)
|
|||
1.500 kg’a kadar
|
300.000.000
|
200.000.000
|
100.000.000
|
1.501-3.500 kg’a kadar
|
600.000.000
|
350.000.000
|
200.000.000
|
3.501-5.000 kg’a kadar
|
900.000.000
|
750.000.000
|
300.000.000
|
5.001-10.000 kg’a kadar
|
1.000.000.000
|
850.000.000
|
400.000.000
|
10.001-20.000 kg’a kadar
|
1.200.000.000
|
1.000.000.000
|
600.000.000
|
20.001 kg ve yukarısı
|
1.500.000.000
|
1.200.000.000
|
700.000.000
|
(III) SAYILI TARİFE
Taşıt Cinsi ve
Motor Gücü (BG)
|
Taşıtların Yaşları İle Her Motor
Gücü Birimi (BG) için Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
|
|||
1-3 yaş
|
4-5 yaş
|
6-15 yaş
|
16 ve yukarı yaş
|
|
Yat, kotra ve her türlü motorlu özel tekneler |
||||
10-20 BG’ne kadar
|
15.000.000
|
10.000.000
|
5.000.000
|
2.000.000
|
21-50 BG’ne kadar
|
20.000.000
|
15.000.000
|
9.000.000
|
4.000.000
|
51-100 BG’ne kadar
|
25.000.000
|
20.000.000
|
12.000.000
|
5.000.000
|
101-150 BG’ne kadar
|
30.000.000
|
25.000.000
|
15.000.000
|
7.000.000
|
151 BG ve yukarısı
|
45.000.000
|
35.000.000
|
20.000.000
|
10.000.000
|
(IV) SAYILI TARİFE
Taşıt Cinsi ve Azami Kalkış
Ağırlığı
|
Taşıtların Yaşları İle Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
|
|||
1-3 yaş
|
4-5 yaş
|
6-10 yaş
|
11 ve yukarı yaş
|
|
Uçak ve helikopterler |
||||
1.150 kg’a kadar
|
5.000.000.000
|
4.000.000.000
|
3.000.000.000
|
2.400.000.000
|
1.151-1.800 kg’a kadar
|
7.500.000.000
|
6.000.000.000
|
4.500.000.000
|
3.600.000.000
|
1.801-3.000 kg’a kadar
|
10.000.000.000
|
8.000.000.000
|
6.000.000.000
|
4.800.000.000
|
3.001-5.000 kg’a kadar
|
12.500.000.000
|
10.000.000.000
|
7.500.000.000
|
6.000.000.000
|
5.001-10.000 kg’a kadar
|
15.000.000.000
|
12.000.000.000
|
9.000.000.000
|
7.200.000.000
|
10.001-20.000 kg’a kadar
|
17.500.000.000
|
14.000.000.000
|
10.500.000.000
|
8.400.000.000
|
20.001 kg ve yukarısı
|
20.000.000.000
|
16.000.000.000
|
12.000.000.000
|
9.600.000.000
|
MADDE 25.- 197 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinin başlığı "Vergiye etki eden değişiklikler" şeklinde, son
fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Taşıtların tescil belgesinde yazılı olan model
yılında bir yaşında olduğu kabul edilir.
MADDE 26.- 197 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 4. - 3.4.2003 tarihli ve 4837 sayılı
Ekonomik İstikrarı Sağlamak İçin Ek Vergiler Alınması Hakkında Kanunun 1 inci
maddesi hükümlerine göre ek motorlu taşıtlar vergisinin taksitlerini kısmen veya
tamamen ödeyen mükelleflerden bu ödemeleri mahsup veya iade edilmemiş bulunanlar ile
30.7.2003 tarihli ve 4962 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması ve Vakıflara
Vergi Muafiyeti Tanınması Hakkında Kanunun 21 inci maddesi hükümlerine göre taşıt vergisini ödeyen
mükelleflerin ödediği tutarlar, 2004 yılı için tahakkuk edecek olan motorlu taşıtlar
vergisinden mahsup edilir. Mahsuptan sonra ödenmesi gereken motorlu taşıtlar vergisi
olması halinde 2004 yılı taksit aylarında ödenir. Mahsup edilemeyen tutar ise
mükellefin talebi üzerine iade olunur. Ödeme zamanlarında ödenmemiş olan ek motorlu
taşıtlar vergisi ile taşıt vergisi terkin edilir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 5.- 5 inci maddenin (I) sayılı
tarifesinde yer alan taşıtlara ait motor silindir hacmi ve 6 ncı maddenin (II) sayılı
tarifesinde yer alan kamyonet, kamyon, çekici ve benzeri taşıtlara ait azami toplam
ağırlık bilgilerinin trafik tescil belgesinde bulunmaması nedeniyle mükellefler tarafından
talep edilmesi halinde; trafik tescil kuruluşları ile yetkili bayiler veya ilgili vergi
daireleri bu bilgileri ihtiva eden bir belgeyi mükellefe vermek zorundadırlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 6.- 6 ncı maddenin (II) sayılı
tarifesinde yer alan (4) numaralı bent 31.12.2004 tarihine kadar aşağıdaki şekilde
uygulanır.
4) Kamyonet, kamyon, çekici ve
benzerleri (İstiap Haddi)
|
|||
1.500 kg’a kadar
|
300.000.000
|
200.000.000
|
100.000.000
|
1.501-3.500 kg’a kadar
|
750.000.000
|
450.000.000
|
200.000.000
|
3.501-5.000 kg’a kadar
|
900.000.000
|
750.000.000
|
300.000.000
|
5.001-10.000 kg’a kadar
|
1.000.000.000
|
850.000.000
|
400.000.000
|
10.001-20.000 kg’a kadar
|
1.200.000.000
|
1.000.000.000
|
600.000.000
|
20.001 kg ve yukarısı
|
1.500.000.000
|
1.200.000.000
|
700.000.000
|
GEÇİCİ MADDE 7. - 5 inci maddenin (I) sayılı
tarifesinin (2) numaralı bendinde yer alan motosikletlerin 2004 yılına ait motorlu
taşıtlar vergisi, Nisan ayının ilk gününde tahakkuk etmiş sayılır. Tahakkuk
ettirilen vergi birinci taksiti Nisan, ikinci taksiti Temmuz ayında olmak üzere iki eşit
taksitte ödenir.
MADDE 27. - 1.7.1964 tarihli ve 488 sayılı
Damga Vergisi Kanununun mükerrer 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Bu şekilde hesaplanan maktu had ve tutarların yüzde
beşini aşmayan kesirleri dikkate alınmaz.
MADDE 28.- 488 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
EK MADDE 2. - Döviz
kazandırıcı faaliyetlere ilişkin işlemlerle
ilgili olarak düzenlenen kâğıtlar damga vergisinden müstesnadır.
Döviz kazandırıcı faaliyetlerin kısmen veya tamamen
gerçekleştirilmemesi halinde, gerçekleşmeyen
kısma ait alınmayan damga vergisi, mükelleflerden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri alınır.
Yukarıda belirtilen hususlarda damga vergisi istisnası
uygulamak suretiyle işlem yapan kuruluşlar, istisnaya konu işlemin mahiyeti ile
alınmayan vergi tutarını, işlemin yapıldığı tarihi takip eden otuz gün içinde
ilgililerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından bağlı bulunduğu vergi dairesine
bildirmeye mecburdurlar.
Döviz kazandırıcı faaliyetin gerçekleşmediğinin tespit edildiği tarihi takip eden otuz gün
içinde, bu durumu vergi dairesine bildirmeyen kuruluşlar damga vergisi, ceza ve gecikme
faizinin ödenmesinden ilgililerle birlikte müteselsilen sorumludurlar.
Bu maddenin uygulanması bakımından döviz kazandırıcı
faaliyetlerin neler olduğu ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından
birlikte tespit edilir.
MADDE 29. - 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı
tablonun "IV. Makbuzlar ve diğer kağıtlar" başlıklı bölümünün; (1)
numaralı fıkrasının (h) bendi ile (2) numaralı fıkrasının (b) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, (2) numaralı
fıkrasının sonuna (c), (d) ve (e) bentleri ile aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
h) Kişiler tarafından belli parayı mutazammın olarak
resmi dairelere verilen makbuz ve ibra senetleri ile resmi daireler nam ve hesabına
kişiler adına açılmış veya açılacak cari hesaplara nakledilen veya emir ve
havalelerine tediye olunan paralar için düzenlenen ve nakli veya tediyeyi temin eden kağıtlar.
b) Kanun hükümlerine göre resmi dairelere verilen diğer
beyannameler:
1. Yıllık gelir vergisi beyannameleri
(15.000.000
TL.)
2. Kurumlar vergisi beyannameleri
(20.000.000
TL.)
3. Muhtasar beyannameler
(10.000.000
TL.)
4. Katma değer vergisi beyannameleri
(10.000.000
TL.)
5. Diğerleri
(10.000.000
TL.)
c) Belediyelere verilen beyannameler
( 8.000.000 TL.)
d) Sosyal Sigortalar Kurumuna verilen sigorta prim
bildirgeleri
( 8.000.000
TL.)
e) Gümrük idarelerine verilen beyannameler
(20.000.000 TL.)
Beyanname ve bildirgelerin internet ortamında gönderilmesi
halinde, yukarıda belirtilen miktarları her bir beyanname ve bildirge itibarıyla ayrı
ayrı sıfıra kadar indirmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 30.- 488 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı
tablonun "IV.Ticari ve medeni işlerle ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünün
(23) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, bu bölüme (28) numaralı
fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki (29) ve (30) numaralı fıkralar eklenmiştir.
23. Bankalar, yurt dışı kredi kuruluşları ve
uluslararası kurumlarca kullandırılacak kredilerin temini ve geri ödenmesi amacıyla düzenlenecek
kâğıtlar ile bu kâğıtlar üzerine konulacak şerhler (kredilerin kullanımları hariç).
29. Kambiyo senetleri ve kambiyo senetlerine benzeyen
senetler üzerine konulan aval ve kefalet şerhleri ile bu mahiyetteki diğer şerhler.
30. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunun 10 uncu maddesi çerçevesinde tüketici kredisine ilişkin olarak düzenlenen
sözleşmenin tüketiciye verilen nüshası.
MADDE 31.- 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununun 123 üncü maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Anonim, eshamlı komandit ve limited şirketlerin
kuruluş, sermaye artırımı, birleşme, devir, bölünme ve nev'i değişiklikleri
nedeniyle yapılacak işlemler ile bankalar, yurt dışı kredi kuruluşları ve uluslararası kurumlarca kullandırılacak
kredilerin temini ve bunların teminatları
ile geri ödenmelerine ilişkin işlemler
harca tabi tutulmaz.
MADDE 32.- 492 sayılı Kanunun mükerrer 138
inci maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Bu şekilde hesaplanan maktu had ve tutarların % 5'ini
aşmayan kesirleri dikkate alınmaz.
MADDE 33.- 492 sayılı Kanuna aşağıdaki madde
eklenmiştir.
EK MADDE 1.- Döviz kazandırıcı faaliyetlere ilişkin
işlemler harçlardan müstesnadır.
Döviz kazandırıcı faaliyetlerin kısmen veya tamamen
gerçekleştirilmemesi halinde, gerçekleşmeyen
kısma ait alınmayan harç, mükelleflerden,
213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre ceza ve gecikme faizi ile birlikte geri
alınır.
Yukarıda belirtilen hususlarda harç istisnası uygulamak suretiyle işlem yapan
kuruluşlar, istisnaya konu işlemin mahiyeti ile alınmayan harç tutarını, işlemin
yapıldığı tarihi takip eden otuz gün içinde ilgililerin gelir veya kurumlar vergisi
bakımından bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar.
Döviz kazandırıcı faaliyetin gerçekleşmediğinin tespit edildiği tarihi takip eden otuz gün
içinde, bu durumu vergi dairesine bildirmeyen kuruluşlar, harç ile ceza ve gecikme faizinin ödenmesinden
ilgililerle birlikte müteselsilen sorumludurlar.
Bu maddenin uygulanması bakımından döviz kazandırıcı
faaliyetlerin neler olduğu ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından birlikte tespit edilir.
MADDE 34.- 492 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı
tarifenin "A) Mahkeme Harçları" başlıklı bölümünün (I-3), (III-1-e) ve
(III- 2/ b ve c) fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
3. Bölge İdare Mahkemeleri, Yargıtay, Danıştay ve
Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde
(15.300.000
TL.)
e) Yukarıdaki nispetler Bölge İdare Mahkemeleri,
Danıştay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ve
Yargıtayın tasdik veya işin esasını hüküm altına
aldığı kararları için de aynen uygulanır.
b) (a) fıkrasında yazılı davalarda esasa taalluk
eden veya
tashihi karar taleplerinin reddine dair Yargıtay,
Danıştay
ve Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi kararlarında
(20.600.000
TL.)
c) İdare Mahkemeleri, Bölge İdare Mahkemeleri,
Yargıtay,
Danıştay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin
icranın tehiri kararlarında
(16.400.000
TL.)
MADDE 35.- 492 sayılı Kanuna ekli (2) sayılı
tarifenin "II-Maktu harçlar" bölümünün (4) numaralı fıkrasının sonuna
aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
Ticaret sicili memurluklarınca yapılacak defter
tasdiki işlemlerinden yukarıda belirtilen harçlar aynen alınır.
MADDE 36.- 492 sayılı Kanuna ekli (4) sayılı
tarifenin "II- Kadastro ve tapulama işlemleri" başlıklı bölümüne (d) fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
Kadastro işlemlerinin yenilenmesinden harç alınmaz.
MADDE 37.- 492 sayılı Kanuna ekli (6) sayılı
tarifenin "II- Vize harçları" başlığı
"II- Vize müracaat ve vize harçları" şeklinde, aynı bölümün (2) numaralı
fıkrasından sonra gelen paragraf hükmü, "Hangi ülke vatandaşlarından vize müracaat
harcı, hangi ülke vatandaşlarından vize harcı alınması gerektiği ile harç
tutarlarının tespitine mütekabiliyet esası göz önünde tutularak Dışişleri
Bakanlığı yetkilidir." şeklinde, "III- Yabancılara verilecek ikamet
tezkeresi ve Dışişleri Bakanlığı tasdik harçları" bölümünün (1) numaralı
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
1- İkamet tezkeresi:
1 aya kadar her gün için
(5.000.000
TL.)
(Bu tutar ilk ay için
tezkere başına 10 milyondan az 50 milyondan çok olamaz.)
1 aydan sonraki her ay için
(30.000.000
TL.)
İlk aydan sonraki aylara ait harcın hesabında ay
kesirleri tam ay olarak dikkate alınır.
MADDE 38. - 492 sayılı Kanuna ekli (7) sayılı
tarifenin "II-Liman işlemleri" bölümünün (6) ve (7) numaralı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
6. Yeterlik Belgesi Harçları:
a) Uzakyol Kaptanı, Uzakyol Başmakinist/Başmühendisi,
Uzakyol Birinci Zabiti, Uzakyol İkinci Mühendisi/Makinisti,
Uzakyol Vardiya Zabiti, Uzakyol Vardiya
Mühendisi/Makinisti,
Liman Kılavuz Kaptanı, İstanbul Boğazı Kılavuz
Kaptanı ve
Çanakkale Boğazı Kılavuz Kaptanı
(31.100.000
TL.)
b) Kaptan, Başmakinist ve Deniz Kılavuz Kaptanı
(20.600.000
TL.)
c) Birinci Zabit, İkinci Makinist, Vardiya Zabiti,
Telsiz Zabiti/
Operatörü, Makine Zabiti, Yat Kaptanı, Balıkadam,
1.Sınıf Dalgıç, 2.Sınıf Dalgıç, Balıkadam Gaz
Karışım ve
Açık Deniz Balıkçı Gemisi Kaptanı
(12.300.000
TL.)
d) Sınırlı Kaptan, Sınırlı Başmakinist,
Sınırlı Vardiya Zabiti,
Sınırlı Makine Zabiti, Amatör Denizci ve Balıkçı
Gemisi Kaptanı
(9.000.000
TL.)
7. - Türk Denizci Kütüğüne kayıt suretlerinden (Fotokopiler dahil),
Gemiadamı Cüzdanı, Gemiadamlarının Eğitim,
Belgelendirme ve
Vardiya Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme
Kapsamında
Verilen Eğitim Sertifikaları ve Kısa Mesafe Telsiz
Belgeleri
(5.900.000
TL.)
MADDE 39.- 492 sayılı Kanuna ekli (8) sayılı
tarifenin "VI- Meslek erbabına verilecek tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden
alınacak harçlar" başlıklı bölümünün (15) numaralı fıkrasının (a) ve (b)
bentleri ile (16) numaralı fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde yer alan tutarlar
aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiş, (16) numaralı fıkrasının sonuna
aşağıdaki (c) bendi eklenmiş, aynı tarifenin XI inci bölümünün başlığı
"Finansal faaliyet harçları" olarak değiştirilmiş, bölümün (8) numaralı
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve tarifenin sonuna aşağıdaki (10)
numaralı fıkra eklenmiştir.
a) Avcı derneklerine dahil olanlardan
(110.000.000
TL.)
b) Avcı derneklerine dahil olmayanlardan
(120.000.000
TL.)
a) Resmi makamlar tarafından gerçek kişilere
verilecek silah taşıma müsaade vesikaları (Her yıl
için )
(250.000.000
TL.)
b) Bulundurma vesikaları
(400.000.000
TL.)
c) Özel kanuna göre verilecek yivsiz
tüfek ruhsatnameleri
(10.000.000
TL.)
8. a) Sigorta şirketleri kuruluş izin belgeleri (Her
yıl için)
(42.622.000.000
TL.)
b) Emeklilik şirketleri kuruluş izin belgeleri (Her
yıl için)
(30.000.000.000
TL.)
10. İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında yapılan iş
ve
işlemler nedeniyle alınan menkul kıymet kotasyon ve
tescil
ücretleri, kurtaj ücretlerinden borsa yönetimine
ödenecek borsa
payları ve Sermaye Piyasası Kurulu tarafından
yapılan tescil
ve kayıtlar nedeniyle alınan ücretler üzerinden (%
50)
MADDE 40.- 492 sayılı Kanuna ekli (9) sayılı
tarifenin "II-Sürücü belgesi harçları" bölümünün (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
a) A1, A2, B, F ve H sınıfı sürücü belgelerinden
(100.000.000
TL.)
MADDE 41.- 26.5.1981 tarihli ve 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanununun mükerrer 44 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Mükerrer Madde 44.- Belediye sınırları ve mücavir
alanlar içinde bulunan ve belediyelerin çevre temizlik hizmetlerinden yararlanan konut,
iş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binalar çevre temizlik vergisine tabidir.
Genel ve katma bütçeli idareler, il özel idareleri,
belediyeler, köyler, bunların kuracakları birlikler, darülaceze ve benzeri kuruluşlar
ve üniversiteler tarafından münhasıran
hizmetlerinde kullanılan binalar, Kızılay Genel Merkezi ile şubeleri ve kampları,
Kredi ve Yurtlar Kurumuna ait öğrenci
yurtları ile umuma açık ibadet yerleri,
karşılıklı olmak şartıyla elçilik ve konsolosluk hizmetlerinde kullanılanlarla elçilerin
ikametine mahsus olan binalar, milletlerarası kuruluşlar ve bunların temsilcilikleri
tarafından kullanılan binalar ile bunların müştemilatı vergiye tâbi değildir.
Verginin mükellefi, binaları kullananlardır. Mükellefiyet
binanın kullanımı ile başlar.
Konutlara ait çevre temizlik vergisi, su tüketim
miktarı esas alınmak suretiyle metreküp başına 100.000 TL. olarak hesaplanır.
İş yerleri ve diğer şekilde kullanılan binalara ait
vergi, aşağıdaki tarifeye göre alınır.
Yıllık Vergi Tutarları (TL)
Bina
Grupları
|
1. Derece
|
2. Derece
|
3. Derece
|
4. Derece
|
5. Derece
|
1. Grup
|
1.250.000.000
|
1.000.000.000
|
750.000.000
|
625.000.000
|
500.000.000
|
2. Grup
|
750.000.000
|
600.000.000
|
450.000.000
|
375.000.000
|
300.000.000
|
3. Grup
|
500.000.000
|
400.000.000
|
300.000.000
|
250.000.000
|
200.000.000
|
4. Grup
|
250.000.000
|
200.000.000
|
150.000.000
|
125.000.000
|
100.000.000
|
5. Grup
|
150.000.000
|
120.000.000
|
90.000.000
|
75.000.000
|
60.000.000
|
6. Grup
|
75.000.000
|
60.000.000
|
45.000.000
|
32.000.000
|
25.000.000
|
7. Grup
|
25.000.000
|
20.000.000
|
15.000.000
|
12.000.000
|
10.000.000
|
Belediyenin çevre temizlik hizmetlerinden
yararlanan ancak, su ihtiyacını belediyece tesis edilmiş su şebekesi
haricinden karşılayan konutlara ilişkin çevre temizlik vergisi, yukarıdaki
tarifenin yedinci grubunun belediye meclisince belirlenecek derecesi üzerinden
hesaplanır.
Su tüketim miktarı esas alınmak
suretiyle hesaplanan çevre temizlik vergisi, su
faturasında ayrıca gösterilmek suretiyle tahakkuk etmiş sayılır. Bu
suretle tahakkuk eden vergi, su tüketim bedeli ile birlikte belediyelerce
tahsil edilir. Su ve kanalizasyon hizmetleri ayrı bir kanunla düzenlenmiş
bulunan büyük şehir belediye sınırları ve mücavir alanlardaki çevre
temizlik vergisi ise 20.11.1981 tarihli ve 2560 sayılı Kanun hükümlerine göre
kurulan su ve kanalizasyon idarelerince tahsil edilir.
İş yeri ve diğer şekillerde
kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi, belediyelerce binaların
tarifedeki derecelere intibak ettirilmesi üzerine her yılın Ocak ayında yıllık
tutarı itibarıyla tahakkuk etmiş sayılır. Tahakkuk eden vergi, bir defaya
mahsus olmak üzere, belediyelerin ilan mahallerinde bir ay süreyle topluca
ilan edilir. İş yeri ve diğer şekilde kullanılan binalarla ilgili olarak
tahakkuk eden bu vergi, her yıl, emlak vergisinin taksit sürelerinde ödenir.
Su ve kanalizasyon idareleri büyük
şehir dahilindeki her ilçe veya ilk kademe belediyesinin belediye ve mücavir
alan sınırları içinde bulunan konutlara ilişkin olarak tahsil ettiği çevre
temizlik vergisi ile bu verginin süresinde ödenmemesi nedeniyle tahsil ettiği
gecikme zammının yüzde seksenini tahsilatı takip eden ayın yirminci günü
akşamına kadar bir bildirim ile ilgili belediyeye bildirerek aynı süre içinde
öder. Tahsil edilen vergi ve gecikme zammının yüzde yirmisini ise münhasıran
çöp imha tesislerinin kuruluş ve işletmelerinde kullanılmak üzere büyük
şehir belediyesinin hesabına tahsilatı takip eden ayın yirminci günü akşamına
kadar aktarır. Büyük şehir belediye sınırları içinde bulunan
belediyelerin kendileri tarafından tahsil edilen çevre temizlik vergisinin yüzde
yirmisi aynı esaslar çerçevesinde büyük şehir belediyelerine aktarılır.
Tahsil ettiği vergiyi veya
gecikme zammını yukarıda belirtilen süre içinde ilgili belediyeye yatırmayan
idarelerden, bu tutarlar 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre gecikme zammı tatbik edilerek
tahsil edilir.
Bu maddenin dördüncü ve beşinci
fıkralarında yer alan tutarlar,
her yıl yeniden değerleme oranında artırılır. Bu tutarların
belirlenmesinde, vergi tutarlarının yüzde beşini aşmayan kesirleri dikkate
alınmaz.
Bakanlar Kurulu; beşinci fıkradaki
tarifede yer alan bina gruplarını belirlemeye ve bu maddenin dördüncü ve beşinci
fıkralarında yer alan tutarları yöreler, belediyelerin nüfusları ve bina
grupları itibarıyla ayrı ayrı dörtte birine kadar indirmeye veya yarısına
kadar
artırmaya yetkilidir.
Belediye meclisleri,
bulundukları mahallin sosyal ve ekonomik farklılıkları ile büyüklüklerini
de dikkate alarak binaların hangi dereceye gireceğini tespit etmeye
yetkilidir.
Maliye Bakanlığı, mükellefiyetle
ilgili olarak bildirim verdirmeye ve buna ilişkin usulleri
belirlemeye, İçişleri Bakanlığının da görüşünü alarak bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
MADDE 42. - 2464 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 5 - 31.12.2005 tarihini geçmemek üzere, mükerrer 44 üncü maddede yer alan
yetkiler kullanılıncaya kadar, iş yeri ve diğer şekilde kullanılan
binalara ait çevre temizlik vergisinin tarh ve tahakkukunda, söz konusu
maddenin bu Kanunla değişmeden önceki hükümlerine göre çıkarılmış
bulunan Bakanlar Kurulu Kararı ile belediyelerce alınmış kararlar
uygulanmaya devam olunur.
MADDE 43.- 16.8.1997
tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
A) 1. 13.4.1994 tarihli ve 3984
sayılı Kanun uyarınca Radyo Televizyon Üst Kurulu tarafından yayın kuruluşlarının
reklam gelirlerinden alınan pay kadar ayrıca hesaplanacak tutarda eğitim katkı
payı 31.12.2010 tarihine kadar, Radyo
Televizyon Üst Kurulu payı ile birlikte ödenir. Radyo Televizyon Üst Kurulu
tarafından tahsil edilen eğitim katkı payları ertesi ayın yirminci günü
akşamına kadar beyan edilerek ödenir.
Eğitim katkı payının tarh,
tahakkuk ve tahsilinde ilgili mevzuat hükümleri ile 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır.
2. a) 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununa ekli (1) sayılı tablonun "IV-Makbuzlar ve diğer kâğıtlar"
başlıklı bölümünün (2) numaralı fıkrasının (b), (c), (d) ve (e)
bentleri uyarınca tahsil edilen damga vergisinin,
b) 492 sayılı Harçlar
Kanununa ekli (8) sayılı tarifenin "VI-Meslek erbabına verilecek
tezkere, vesika ve ruhsatnamelerden alınacak harçlar" başlıklı bölümünün
(15) numaralı fıkrasının (a) ve (b) bentleri, (16) numaralı fıkrasının
(a), (b) ve (c) bentleri ile "Finansal faaliyet harçları" başlıklı
XI inci bölümünün (10) numaralı fıkrası hükümlerine göre tahsil edilen
harçların,
c) 6802 sayılı Gider
Vergileri Kanununun 40 ıncı maddesine göre tahsil edilen şans oyunları
vergisinin,
% 25'i, 31.12.2010 tarihine
kadar sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim hizmetlerinde kullanılmak üzere
Milli Eğitim Bakanlığı payı olarak ayrılır.
Bu hükme göre ayrılan
paylar, tahsil edildiği ayı izleyen ayın son günü akşamına kadar Milli Eğitim
Bakanlığına ödenir.
MADDE 44. - 26.6.2001
tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Yönetici
şirketlerin bu Kanun uygulaması kapsamında elde ettikleri kazançlar ile bölgede
faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin,
münhasıran bu bölgedeki yazılım ve AR-GE faaliyetlerinden elde ettikleri
kazançları 31.12.2013 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.
Bölgede çalışan araştırmacı,
yazılımcı ve AR-GE personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri
31.12.2013 tarihine kadar her türlü vergiden müstesnadır. Yönetici şirket,
ücreti gelir vergisi istisnasından yararlanan kişilerin bölgede fiilen çalışıp
çalışmadığını denetler. Bölgede fiilen çalışmayanlara istisna
uygulandığının tespit edilmesi halinde, ziyaa uğratılan vergi ve buna ilişkin
cezalardan yönetici şirket de ayrıca sorumludur.
MADDE 45.- 13.7.1956
tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun İkinci Kısmının "PTT
Hizmetleri Vergisi" başlıklı Üçüncü Bölümünün başlığı "Özel
İletişim Vergisi ve Şans Oyunları Vergisi" olarak değiştirilmiş, bu
Bölümde yer alan mülga 39 ve 40 ıncı maddeleri aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
Özel iletişim vergisi
Madde 39 - Her nevi cep
telefonu işletmecileri tarafından verilen (ön ödemeli kart satışları
dahil) tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetleri % 25, radyo ve televizyon
yayınlarının uydu platformu ve kablo ortamından iletilmesine ilişkin hizmet
verenlerin bu hizmetleri %15 oranında özel iletişim vergisine tâbidir.
Bakanlar Kurulu, %25 oranını % 10'a kadar indirmeye ve kanuni oranına kadar
artırmaya, %15 oranını ise %5'e
kadar indirmeye ve %25'e kadar artırmaya yetkilidir.
Cep telefonu aboneliğinin ilk
tesisinde yirmi milyon lira ayrıca özel iletişim vergisi alınır. Bu tutar
her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır.
Bu şekilde hesaplanan tutarın yüzde beşini aşmayan kesiri dikkate alınmaz.
Bakanlar Kurulu, bu şekilde tespit edilen tutarı % 50'si oranında artırmaya
veya yarısına kadar indirmeye yetkilidir.
Verginin mükellefi cep
telefonu işletmecileri ile radyo ve televizyon yayınlarının uydu ortamından
iletilmesini sağlayan uydu platform işletmecileri ve kablo ile iletilmesini sağlayan
kablo platform işletmecileridir. Bu verginin matrahı, katma değer vergisi
matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül eder. Bir aya ait özel iletişim
vergisi, izleyen ayın onbeşinci günü mesai saati sonuna kadar beyan edilerek
aynı süre içinde ödenir. Bu verginin beyan ve ödenmesine ilişkin olarak 47
ve 48 inci madde hükümleri uygulanmaz.
Bu maddede hüküm bulunmayan
hallerde 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu hükümleri uygulanır. Her
nevi cep telefonu işletmecileri tarafından imtiyaz sözleşmeleri uyarınca
Hazineye ödenecek payın hesaplanmasında özel iletişim vergisi dikkate alınmaz.
Her ay tahakkuk edecek özel iletişim vergisi, cep telefonu abonelerine düzenlenecek
faturalarda ayrıca gösterilir.
Bu vergi, katma değer vergisi
matrahına dahil edilmez, gelir ve kurumlar vergisi uygulamasında gider olarak
kabul edilmez ve hiçbir vergiden mahsup edilmez. Tahsil edilen vergi üzerinden
2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı
Kanuna göre mahalli idarelere pay verilmez.
Bu vergiye ilişkin usul ve
esaslar ile verilmesi gereken beyannamelerin şekil, muhteva ve eklerini
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Şans oyunları vergisi
Madde 40 - Aşağıda sayılan
müşterek bahis ve şans oyunları, belirtilen tutar veya oranda şans oyunları
vergisine tâbidir.
a) Spor-Toto, Skor-Toto, Süper-Toto,
Spor-Loto, Gol 7 ve benzeri oyunlarda her bir kolon için 20.000 lira.
b) Şans Topu, On Numara ve
benzeri oyunlarda her bir kolon için 40.000 lira, Sayısal-Loto oyununda her
bir kolon için 80.000 lira.
c) At yarışlarında oynanan
her bir bilet için 80.000 liradan az olmamak üzere bilet bedelinin % 10'u.
d) Her türlü diğer müşterek
bahislerde katılma bedelinin % 10'u.
Bakanlar Kurulu bu tutarları
on katına kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkilidir.
Verginin mükellefi bunları
tertipleyen kişi ve kuruluşlardır.
Şans oyunları vergisi, kolon
ve bilet bedeliyle birlikte ödenir. Müşterek bahis ve talih oyunlarını
tertipleyenler tarafından bir ay içinde tahsil edilen şans oyunları vergisi,
ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar beyan edilerek ödenir. Bu
verginin beyan ve ödenmesine ilişkin olarak 47 ve 48 inci madde hükümleri
uygulanmaz.
Şans oyunları vergisi, gelir
ve kurumlar vergisi uygulamasında gider olarak kabul edilmez ve hiçbir
vergiden mahsup edilmez. Tahsil edilen vergi üzerinden 2.2.1981 tarihli ve 2380
sayılı Kanun ile 27.6.1984 tarihli ve 3030 sayılı Kanuna göre mahalli
idarelere pay verilmez.
Bu vergiye ilişkin usul ve
esaslar ile verilmesi gereken beyannamelerin şekil, muhteva ve eklerini
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 46.- 17.7.1964
tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 88. - 9.4.2003
tarihli ve 4842 sayılı Kanunun 32 nci maddesi ile 80 inci maddeye eklenen
ikinci fıkranın yürürlüğe girdiği tarihe kadar katma değer vergisi iade
alacağının prim borçlarına mahsubunu isteyen işverenler (mükellefler)
hakkında, vergi dairesine süresinde başvurmuş olmaları kaydıyla, Katma
Değer Vergisi mevzuatına göre yapılan mahsup talepleri yerine getirilinceye
kadar geçen süre için gecikme zammı uygulanmaz. Uygulanmış olan gecikme
zammı tutarları Kurumun bağlı olduğu Bakanlıkça belirlenecek usul ve
esaslar çerçevesinde işverenlere nakden veya Kurumun alacaklarına mahsup
suretiyle iade edilir.
MADDE 47. - 3.1.2002
tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri
Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılması ile Tütün ve Tütün
Mamullerinin Üretimine, İç ve Dış Alım ve Satımına, 4046 Sayılı
Kanunda ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "entegre"
ibaresi "tam ve yeni teknoloji ile" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 48.- 1) 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun;
a)
Birinci Kitabının Altıncı Kısmının "Vergi Hatalarını Düzeltme"
başlıklı üçüncü bölümünün başlığı "Vergi Hatalarını Düzeltme
ve Reddiyat",
b) 231 inci maddesinin (5)
numaralı bendinde yer alan "on gün" ibaresi "yedi gün",
c) 270 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "Taşıt Alım Vergilerini" ibaresi "Özel Tüketim
Vergilerini",
2) 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 106 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer
alan "500.000 liraya kadar (500.000 lira dahil)" ibaresi
"5.000.000 liraya kadar (5.000.000 lira dahil)",
3) 3065 sayılı Katma Değer
Vergisi Kanununun;
a) 41 inci maddesinin (1) ve
(4) numaralı fıkralarında yer alan "yirmiüçüncü günü" ibaresi
"yirminci günü",
b) 46 ncı maddesinin (1)
numaralı fıkrasında yer alan "beyanname verme süresi içinde"
ibaresi "beyanname verecekleri ayın yirmialtıncı günü akşamına
kadar",
4) 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanununun;
a) 42 nci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "inşaat ve onarma işlerinde" ibaresi "inşaat (dekapaj
işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde",
b) 44 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın
düzenlendiği tarih" ibaresi "geçici kabulün yapıldığını gösteren
tutanağın idarece onaylandığı tarih",
c) 92 nci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "Mart ayı içinde" ve "Şubat ayı içinde"
ibareleri, sırasıyla "Mart ayının onbeşinci günü akşamına
kadar" ve "Şubat ayının onbeşinci günü akşamına kadar",
d) 94 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (5) numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan "Vakıflar"
ibaresi "Vakıflar (mazbut vakıflar hariç)",
e) 98 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "ertesi ayın yirmiüçüncü günü akşamına kadar"
ibaresi "ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar", üçüncü fıkrasında
yer alan "Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarının yirmiüçüncü günü akşamına
kadar" ibaresi "Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarının yirminci günü
akşamına kadar",
f) 119 uncu maddesinde yer alan
"beyanname verecekleri süre içinde" ibaresi "beyanname
verecekleri ayın yirmialtıncı günü akşamına kadar",
g) Mükerrer 120 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan "geçici verginin beyan ve ödeme sürelerini
üç aylık dönemi izleyen ikinci ayın onbeşinci günü akşamı olarak
belirlemeye" ibaresi "geçici verginin beyan süresini üç aylık dönemi
izleyen ikinci ayın onuncu, ödeme süresini ise onyedinci günü akşamı
olarak belirlemeye", aynı maddenin üçüncü fıkrasında yer alan
"dönemi izleyen ikinci ayın onbeşinci günü akşamına kadar bağlı
olunan vergi dairesine beyan edilir ve aynı süre içinde ödenir."
ibaresi "dönemi izleyen ikinci ayın onuncu günü akşamına kadar bağlı
olunan vergi dairesine beyan edilir ve onyedinci günü akşamına kadar ödenir.",
h) Geçici 55 inci maddesinde
yer alan "1.1.1999 - 31.12.2003 tarihleri arasında" ibaresi
"1.1.1999 - 31.12.2004 tarihleri arasında",
j) Geçici 59 uncu maddesinde
yer alan "31.12.2005 tarihine kadar" ve "26.7.2001-31.12.2003
tarihleri arasında" ibareleri sırasıyla "31.12.2006 tarihine
kadar" ve "26.7.2001-31.12.2004 tarihleri arasında",
5) 5422 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun;
a) 21 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "dördüncü ay içinde" ibaresi "dördüncü ayın onbeşinci
günü akşamına kadar",
b) 24 üncü maddesinin
sekizinci fıkrasında yer alan "yirmiüçüncü günü akşamına
kadar" ibaresi "yirminci günü akşamına kadar",
c) 40 ıncı maddesinde yer
alan "beyanname verme süresi içinde" ibaresi "beyannamenin
verileceği ayın sonuna kadar",
d) Geçici 28 inci maddesinin
(a) fıkrasında yer alan "1.1.1999 - 31.12.2003 tarihleri
arasında" ibaresi "1.1.1999 - 31.12.2004 tarihleri
arasında",
e) Geçici 29 uncu maddesinin
birinci fıkrasında yer alan "31.12.2003 tarihine kadar" ibaresi
"31.12.2004 tarihine kadar", (7) numaralı bendinde yer alan "Türkiye'de
faaliyette bulunan özel finans kurumları hakkında da" ibaresi "Türkiye'de
faaliyette bulunan özel finans kurumları ile tüzel kişiliğin sona ermesi şartı
aranmaksızın yurt dışında kurulu bankaların Türkiye'deki şubeleri hakkında
da",
6) 488 sayılı Kanunun;
a) 18 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "Anonim, kooperatif, eshamlı komandit" ibaresi "Anonim,
eshamlı komandit",
b) Ekli (2) sayılı tablosunun
"IV. Ticari ve medeni işlerle ilgili kâğıtlar"
başlıklı bölümünün (16) numaralı fıkrasında yer alan "şirketlerin
sermaye artırımlarına" ibaresi "şirketlerin kuruluşlarına,
sermaye artırımlarına ve süre uzatımlarına",
7) 197 sayılı Motorlu Taşıtlar
Vergisi Kanununun;
a) 9 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasında yer alan "Maliye ve Gümrük Bakanlığı" ibaresi
"Maliye Bakanlığı", beşinci fıkrasında yer alan "yapıldığı
yerin vergi dairesine" ibaresi "yapıldığı yerin vergi dairesine
veya Maliye Bakanlığı tarafından motorlu taşıtlar vergisi tahsiline yetki
verilen banka veya özel finans kurumu şubelerine", son fıkrasında yer
alan " kayıt ve tescil" ibaresi "kayıt ve tescil veya satış
nedeniyle malik",
b) 10 uncu maddesinin son fıkrasında
yer alan "100.000 liranın" ibaresi "1.000.000 liranın",
c) 11 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "net ağırlığı" ibaresi "motor silindir hacmi",
d) 11 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan "istiap haddi" ibaresi "azami toplam ağırlığı",
e) 13 üncü maddesinin (a) ve
(b) bentlerinde yer alan "vukua gelen" ibaresi "meydana
gelen", "vuku bulduğu" ibaresi "meydana geldiği",
Şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 49 - 1) 3065 sayılı
Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin (b) bendi,
2)
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(6) numaralı bendinin (c) alt bendi,
3) 5422 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun geçici 28 inci maddesinin (a) fıkrasının üçüncü alt
bendi,
4) 488 sayılı Damga Vergisi
Kanununun mükerrer 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası, ekli (1) sayılı
tablonun "I. Akitlerle ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünün
(3) numaralı fıkrası ve ekli (2) sayılı tablonun "IV- Ticari ve medeni
işlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün (18) numaralı fıkrası,
5) 492 sayılı Harçlar
Kanununa ekli (8) sayılı tarifenin "V-Satış ruhsatnameleri" başlıklı
bölümünde yer alan (1) ve (2) numaralı fıkraları,
6) 6802 sayılı Gider
Vergileri Kanununun 47 nci maddesinin (d) fıkrası,
7) 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri Kanununun 8 inci maddesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları,
8) 197 sayılı Motorlu Taşıtlar
Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrası,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1 - Radyo
ve Televizyon Üst Kurulu, Rekabet Kurumu, İstanbul Menkul Kıymetler Borsası,
Sermaye Piyasası Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Telekomünikasyon
Kurumu, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme
Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu, Şeker Kurumu ile Kamu İhale
Kurumunun elde ettikleri gelirlerinin (faiz, repo, pay, alım-satım farkı ve
sair adlarla elde edilen her türlü gelir dahil) 31.12.2003 tarihine kadar
birikmiş tutarları ile bu tarihten 31.12.2004 tarihine kadar birikecek tutarları üzerinden Maliye Bakanının teklifi ve Başbakanın
onayı ile kurum
ve kuruluşlar itibarıyla belirlenecek oranlara göre
hesaplanacak kısmı, bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilmek üzere
Maliye Bakanı tarafından belirlenecek süre içinde Maliye Bakanlığı Merkez
Saymanlık Müdürlüğünün Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki
hesabına yatırılır. Adı geçen kurum ve kuruluşların periyodik olarak
kasalarında oluşan nakit fazlaları bunların görüşü alınmak suretiyle bu
fıkrada belirlenen esaslara göre kesilebilir.
Yukarıda belirtilen kurum ve
kuruluşlar 31.12.2003 tarihine kadar birikmiş gelir tutarları ile kasa ve
banka mevcutlarını 15.1.2004 tarihine kadar; her ayın gelir ve giderleriyle
kasa ve banka mevcutlarını gösterir malî bilgileri ise izleyen ayın yedinci
günü sonuna kadar Maliye Bakanlığına bildirir. Bu maddede belirtilen
tutarların süresi içinde ödenmemesi halinde, ödenmeyen tutarlar 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre gecikme
zammı da uygulanmak suretiyle takip ve tahsil edilir.
GEÇİCİ MADDE 2.- Türk
Telekomünikasyon A.Ş.'nin aylık gayrisafi hasılatı üzerinden alınmakta
olan %15'lik payın hesabında, radyo ve televizyon yayınlarının uydu
platformu ve kablo ortamından iletilmesine ilişkin hizmetlerden elde edilen
gelirler dikkate alınmaz.
MADDE 50 - Bu Kanunun;
a) 1 ve 5 inci maddeleri
31.12.2003 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 3, 4, 6, 7, 10, 18, 19, 20,
30, 31, 46, 47, 50 ve 51 inci maddeleri, 8 inci maddesi ile Katma Değer Vergisi
Kanununun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasına eklenen (ı) ve (n)
bentleri, 11 inci maddesiyle aynı Kanuna eklenen geçici 20 nci maddenin (2),
(3) ve (4) numaralı fıkraları ve 49 uncu maddenin (1) numaralı fıkrası yayımı
tarihinde,
c) 24 üncü maddesi ile değiştirilen
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde yer alan (II) sayılı
tarifenin (4) numaralı bendi ile 48 inci maddesinin (7) numaralı fıkrasının
(d) bendi 1.1.2005 tarihinde,
d) Diğer hükümleri 1.1.2004
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
Yürürlüğe
girer.
MADDE 51.- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu
yürütür.
2/1/2004
Follow @AlpWebSite
Bizi Takip Edin
Tweetle
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder