SCHENGEN ÜLKELERİNDE VİZE SERBESTİSİ İÇİN UYGULANMASI İSTENEN 72 KRİTER.
1- Türkiye Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu (ICAO)
standartlarına uygun, makine tarafından okunabilen biyometrik seyahat
belgelerini düzenlemeye devam etmeli; ICAO’nun tavsiye ettiği uygulamaları
takip etmeli; ICAO standartlarına uymayan pasaportları kullanımdan kaldırmalı
ve özellikle 2252/2004 Konsey Tüzüğü ile uyumlu, AB standartlarına uygun
fotoğraf ve parmak izi dâhil olmak üzere biyometrik veri içeren uluslararası
pasaportları, aşamalı bir şekilde kullanıma sunmalıdır.
2- Uluslararası pasaportlar ve tamamlayıcı belgelere ilişkin
kişiselleştirme, dağıtım ve onaylama süreçlerinin bütünlüğünü ve güvenliğini
sağlamak için gerekli idari önlemlerin alınması.
3- Vize, tamamlayıcı belgeler veya pasaportlardan sorumlu
kamu çalışanlarına yönelik bu konuda yolsuzlukla mücadele ilişkin etik kodun
belirlenmesi ve eğitim programlarının oluşturulması.
4- Kayıp ve çalıntı pasaportların Interpol/LASP veri
tabanına en kısa zamanda ve sistemli bir şekilde bildirilmesi.
5- Tamamlayıcı belgelerin ve kimlik belgelerinin
güvenliğinin sağlanması ve bu belgelerin uygulama ve düzenlenmesi konusunda
katı prosedürlerin belirlenmesi.
6- Sahte belgeler ile ilgili bilgi, pasaport örnekleri ve
vize formlarının AB ile karşılıklı değişimi ve belge güvenliğine ilişkin işbirliği.
7- İlgili veri tabanlarının birleştirilmesi ve medeni hal
veri tabanındaki taranmış verilerin doğrulanmasını da içeren, medeni hal ve
vatandaş kayıt sürecinin bütünlüğünü ve güvenliğini sağlamak için önlemler
alınması ve uygulanması.
8- Ülkenin tüm sınırlarında, özellikle de AB üye ülkelerine
komşu sınırlarda, Türkiye sınırlarını yasadışı olarak geçmek isteyen kişilerin
engellenmesi için yeterli sınır kontrolleri ve sınır gözetimlerinin yapılması.
9- AB’nin dış sınırlardaki kişilerin dolaşımını düzenleyen
yasal mevzuat kabul edilip fiilen uygulanmalı; aynı zamanda da sınır
yetkilileri ve birimlerin işleyişi ile ilgili yasalar, ‘Türkiye’nin Entegre
Sınır Yönetimi Stratejisinin yürütülmesine ilişkin Ulusal Eylem Planı’ ile
bağlantılı olup, 27 Mart 2006 tarihinde Türk yetkilileri tarafından onaylanan
ve de AB Schengen Sınır Kodu ile AB Schengen Kataloğunda bulunan prensiplerin
uygulamaları ile örtüşmesi.
10- Başta sınır komşusu AB üye ülkeleri olmak üzere, ülkenin
bütün sınırlarında, sınır kontrol noktalarında, gerekli mali ve idari
tedbirlerin alınabilmesi için iyi eğitimli güvenlik personelinin, verimli
altyapının, araç ve bilişim malzemesinin sağlanması.
11- Sınır idaresi ile ilgilenen personel ile birimler,
gümrük hizmetleri ve diğer yasa uygulayıcıları arasında işbirliği ve bilgi
paylaşımı geliştirilmeli; böylece istihbarat toplanma kapasitesinin
artırılmalı; sınır yönetiminde insani ve teknik kaynakların daha verimli bir
şekilde kullanılarak, koordine bir şekilde hareket edilmesi.
12- Sınır idaresi ile ilgilenen sınır siperleri, gümrük ile
diğer yetkililere yönelik yeni eğitim programları geliştirilmesi ve sınır
yönetiminde yolsuzlukla mücadeleye ilişkin etik kuralların belirlenmesi.
13- FRONTEX ile imzalanan Mutabakat Zaptını’nın etkin bir
şekilde yerine getirilmesi, ortak işbirliği inisiyatifleri ile bilgi ve risk
analizlerinin paylaşılması.
14- Sınır yönetimlerinin, uluslararası göç hukukuna uygun
şekilde yapıldığının güvence altına alınması, bunun yanı sıra mülteci statüsüne
kabul isteyen ve uluslararası korumaya ihtiyacı olan kişilerin fiili kabulü ve
sınır dışı edilmeme prensibinin tam olarak uygulanması.
15- Başta komşu AB Üye Devletleri ile yeterli nitelikte
işbirliğinin sağlanması, AB üye ülke sınırlarının yönetiminin güçlendirilmesi
olmak üzere.
16- Türkiye’deki konsolosluk ve sınır personeli için belge
güvenliği eğitiminin sağlaması, Türk Vize Bilgi Sistemini geliştirmesi ve
kullanılması.
17- Özellikle AB için yüksek göç ve güvenlik riski oluşturan
ve AB üyesi olmayan ülkelerin vatandaşlarına sınırda vize verme uygulamasının
kaldırılması.
18- Yüksek güvenlikli yeni Türk vize etiketlerinin kullanıma
girmesi ve damga vizenin kullanımına son verilmesi.
19- Havalimanı transit vize uygulamasına geçilmesi.
20- AB için yasadışı göç potansiyeli taşıyan ülkelerden
gelen vatandaşların Türkiye Cumhuriyeti topraklarına girişlerinin daha sıkı
kurallar ile değiştirilmesi ve böylece AB topraklarına yasadışı bir şekilde
giriş yapmayı amaçlayan üçüncü ülke vatandaşlarının Türkiye sınırlarına girmeden
engellenmesi.
21- Özellikle AB için yasadışı göç potansiyeli taşıyan
ülkelerin vatandaşlarına ilişkin Türk vize politikası mevzuatının ve idari
kapasitesinin, AB müktesebatı ile uyumlu hale getirilmesi.
22- Tüm AB Üye Devletlerin vatandaşlarına, Türkiye
Cumhuriyeti topraklarına girişlerinde eşit davranılması.
23- Taşıyıcı firmaların yükümlülüklerine ilişkin mevzuatın
onaylanması ve yürürlüğe girmesi.
24- AB müktesebatı ve 1951 tarihli mültecilere ilişkin
Cenevre Konvansiyonu ile aynı Konvansiyonun 1967 tarihli protokolüne uygun
olarak ulusal mevzuatın kabul edilmesi ve yürürlüğe girmesi; böylece herhangi
bir coğrafi kısıtlama olmadan ve sınır dışı edilmeme prensibine uygun bir
biçimde uluslararası korumaya ihtiyacı olan kişilerin iltica talebinin kabul edilmesi;
Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin Türkiye Cumhuriyeti
topraklarında görevini kısıtlamalar olmadan yerine getirebilmesi.
25- Sığınmacılar ile mültecilerin haklarının ve
itibarlarının teslimi için yeterli altyapıların, insan kaynaklarının ve
fonların sağlanması.
26- Mülteci statüsünden sağlanan kişilerin, kendi kendini
geçindirmeleri, kamusal hizmetlerine ulaşımları, sosyal haklardan
yararlanmalarının ve Türk toplumu ile bütünleşecek şartların oluşturulması.
27- Mülteci statüsünün belirlenmesi ile ilgili uzman bir
yapılanma oluşturulması ve bu yapıya personel sağlanıp, eğitimlerinin
gerçekleştirilmesi.
28- AB ve Avrupa Konseyi standartlarına uygun, yabancıların
ve ailelerinin giriş, çıkış, kısa veya uzun dönem konaklamaları ile ilgili aynı
zamanda Türkiye’ye yasal olmayan yollarla giriş yapan yabancılarla ilgili etkin
göç yönetimini sağlamak için yasal düzenlemelerin yapılması ve uygulanması.
29- Düzenli ve düzensiz göç haritalarının çıkarılması için
yeni bir sistemin kurulması ve uygulamaya girmesi; göç yolları ile ilgili veri
toplayıp analiz edecek birimlerin kurulması; ulusal, bölgesel ve yerel düzeyde
yasadışı göç akımlarının durumuna dair genel değerlendirmenin çıkarılması; risk
analizi ve istihbarat uygulaması ile yasadışı göçün kaynak ülkelerinin tespit
edilmesi.
30- Yasadışı göç akışını kolaylaştıran faktörlerin
belirlenmesi ve organize veya kolaylaştırılmış yasadışı göç vakalarını
soruşturma kapasitesinin geliştirilmesi.
31- Türkiye ve AB üye ülkelerine olan yasadışı göç
potansiyeli taşıyan kaynak ülkeleri ile geri kabul anlaşmalarının imzalanması
ve bu anlaşmaların uygulamaya girmesi.
32- Etkili bir göç yönetimi için yeterli finansal ve insan
kaynağının sağlanması.
33- Türkiye topraklarında yasadışı olarak ikamet eden üçüncü
ülke vatandaşlarının düzenli bir şekilde sınırdışı edilmesi.
34- Ülkesinden sürgün edilmiş yasadışı göçmenlerin gönüllü
geri dönüşlerine ilişkin yasal
düzenlemenin yapılması.
35- Üye ülkeler ile hâlihazırda devam eden geri kabul
yükümlülüklerinin tam ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi.
36- 21 Haziran 2012 tarihli AB – Türkiye Geri kabul
Anlaşması’nın onaylanması.
37- Tüm üye ülkelerine ilişkin Geri kabul işlemlerinin
düzgün bir şekilde çalışması yönündeki durumun eksiksiz bir şekilde kayıt
altına alınabilmesi için, anlaşmanın bütün hükümlerinin tam ve etkin şekilde
yerine getirilmesi.
38- Bir üye ülkenin topraklarına giriş, konaklama, ikamet
veya transit geçiş için gerekli şartları taşımayan Türk vatandaşlarının, üçüncü
ülke vatandaşlarının veya vatandaşlığı olmayan kişilerin, hızlı ve etkin
şekilde tanımlanması ve geri iadelerinin iş birliği dâhilinde sağlanması için
gerekli iç hukuk düzenlemelerinin oluşturulması.
39- Geri kabul başvurularının belirlenen zaman içinde
yapılmasını sağlamakla ve beklemede olan geri kabul başvurularının sayısını
azaltmakla yükümlü yetkili makamların kapasitelerinin güçlendirilmesi.
40- Geri kabul başvurularının uygulanmasının yurtiçi ve AB
veri koruma standartları ile uyumlu olması.
41- Geri kabul ile ilgili istatistiklerin toplanması ve AB
üye ülkeleri ve Avrupa Komisyonu
ile sistemli bir şekilde paylaşılması.
42- Yasadışı olarak Türkiye’de ikamet eden ya da Türkiye’den
geçiş yapan üçüncü ülke vatandaşlarının sınırdışı edilmesinde yeterli
altyapının sağlanması, görevli birimlerin güçlendirilmesi ve sınırdışı edilecek
kişilere yasal, sosyal ve psikolojik tüm yardımların sağlanması.
43- Organize suçla mücadele kapsamında Ulusal Strateji ve
Eylem Planı dâhilindeki yükümlülüklerin yerine getirilmesi ve söz konusu planın
uygulanmasına yönelik yeterli insan ve finansman kaynağının temin edilmesi.
44- Avrupa Konseyi İnsan Ticareti ile Mücadele
Sözleşmesi’nin onaylanması ve İnsan ticareti ile mücadele alanındaki AB
müktesebatı ve söz konusu Sözleşme’ye uyumlu yasal mevzuatın oluşturulması.
45- İnsan ticareti mağdurlarının itibarlarının ve haklarının
teslim edilmesi ve korunması için gerekli altyapının, insan kaynağının ve
bütçenin sağlanması ve topluma yeniden entegre olmalarına yönelik sosyal ve
profesyonel desteğin sağlanması.
46- Suç Gelirlerinin Aklanması, Araştırılması, El Konması ve
Müsaderesi ile Terörün Finansmanı Hakkındaki Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin
(CETS 198) onaylanması ve yürürlüğe girmesi ve söz konusu Sözleşme’nin
uygulanmasına yönelik ulusal mevzuatın düzeltilmesi; bununla birlikte Suç
gelirlerinin aklanmasına ilişkin merkezi bir veri toplama sisteminin
oluşturulmasına yönelik Mali Eylem Görev Gücü tavsiyelerinin öne sürdüğü yasal
gerekliliklerin yerine getirilmesi.
47- Sanal Suçlara ilişkin Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin
uygulanması ve ulusal mevzuatın söz konusu Sözleşmeye uyumlu hale getirilmesi.
48- Uyuşturucu maddeye ve uyuşturucu madde bağımlılığına
ilişkin Ulusal Eylem Planı’nın ve Ulusal Strateji’nin uygulanmaya devam
edilmesi ve EMCDDA ile işbirliğinin daha fazla ilerletilmesi.
49- Yolsuzlukla mücadele Ulusal Stratejisi’nin, Eylem
Planının ve GRECO tavsiyelerinin etkin bir şekilde uygulanması.
50- Cezai meselelerde adli işbirliğine ilişkin uluslararası
sözleşmelerin yürürlüğe koyulması ve onaylanması (Suçluların İadesine ilişkin
Avrupa Sözleşmesi; Hükümlülerin Nakline ilişkin Avrupa Sözleşmesi ve Ceza
İşlerinde Karşılıklı Adli Yardıma ilişkin Avrupa Sözleşmesi ve ilgili
Protokolleri).
51- Adli ve cezai işlerde AB üye ülkelerindeki ve bölgedeki
diğer ülkelerin ilgili birimleri ile işbirliğinin geliştirilmesine yönelik
kapsamlı yasal düzenlemelerin oluşturulması.
52- Eurojust ile ilişkilerin geliştirilmesi.
53- Türkiye’nin 1996 ve 2007 Lahey Sözleşmelerine katılması
ve 1980 Uluslararası Çocuk Kaçırmalarının Hukuki Veçhelerine dair Lahey
Sözleşmesi’nin hükümlerini yürürlüğe koymaya devam etmesi.
54- Merkezi yönetimler arasında doğrudan iletişimin
gerektiği olağanüstü durumlar da dâhil olmak üzere, bütün cezai meselelerde
etkin adli işbirliğinin sağlanması.
55- Karşılıklı bilgi ve istihbarat paylaşımı yolu ile
özellikle sınır polislerinin, polis teşkilatının, gümrük memurlarının ve adli
yetkililerin kurumlar arası etkin ve verimli işbirliği sağlaması için gerekli
adımların atılması.
56- İkili ve çok taraflı operasyonel işbirliği anlaşmaları
ile; yetkili emniyet teşkilatlarına tek seferlik bilgi sağlanması da dâhil
çeşitli yollarla bölgesel işbirliğinin güçlendirilmesi.
57- Kimlik ve seyahat belgesi sahtekârlığı gibi ciddi sınır
ötesi suçlara karşı, teşkilatların operasyonel ve özel inceleme kalitelerinin
ve kapasitelerinin daha verimli hale getirilmesi.
58- Avronun sahteciliğe karşı korunmasına yönelik olarak
OLAF ve Europol ile etkili işbirliğinin sağlanması.
59- MASAK’ın kapasitesinin artırılmasına yönelik çabalara
devam edilmesi ve üye ülkelerin Mali İstihbarat Birimleri ile işbirliği
oluşturulması.
60- Europol ile Stratejik Anlaşmanın uygulanması.
61- Europol ile Operasyonel İşbirliği Anlaşması’nın tam ve
etkin şekilde uygulanmasının sağlanması.
62- Kişisel Verilerin Otomatik İşleme Tabi Tutulması
Karşısında Bireylerin Kişisel verilerin korunmasına ilişkin 1981 Avrupa Konseyi
Sözleşmesi ve 181 numaralı ilgili Protokol gibi konuya ilişkin uluslararası
sözleşmelerin onaylanması ve uygulanması.
63- Kişisel verilerin korunmasına ilişkin, - özellikle
yetkili kurumların bağımsızlığı gibi konularda - ulusal mevzuatın AB
müktesebatına uyumlu şekilde çıkartılması ve uygulanması.
64- Vatandaşların serbest dolaşımının; cinsiyet, ırk, etnik
veya sosyal köken, kalıtsal özellik, dil, din, inanç veya herhangi başka bir
fikir, bir azınlığa mensubiyet, engel, cinsel yönelimi veya ayrımcı nitelikteki
başka bir sebepten ötürü sınırlamalara maruz kalmamasının garanti altına
alınması. İhtiyaç halinde, gerekli tüm soruşturmaların yetine getirilmesi.
65- Türk vatandaşlığı edinimine ilişki şartlar ve koşularla
ilgili bilginin sağlanması.
66- Kişisel verinin değiştirilmesi konusunda bilgi
sağlanması.
67- Kadınlar, çocuklar, engelliler, azınlıklar ve mülteciler
ve diğer savunmasız gruplar da dâhil bütün vatandaşların, seyahat ve kimlik
belgelerine tam ve etkin ulaşımının sağlanması.
68- Türkiye’de ikamet eden mültecilerin ve vatandaşlığı
olmayan kişilerin, nüfus belgelerine tam ve etkin erişimlerinin sağlanması.
69- Türkiye’de ikamet etmek isteğindeki yabancıların başvuru
koşullarına ilişkin bilgilere ulaşımının ve bu alandaki yasal mevzuatın herkese
eşit ve şeffaf uygulanmasının sağlanması.
70- Eğitim ve sağlık hizmetlerine ulaşım ile birlikte nüfus
belgelerine ve barınma imkânlarına erişim, istihdam ve sosyal hayata katılım
konularında Roman kökenli vatandaşlara yönelik ötekileştirme, marjinalleştirme
veayrımcılığa karşı politikalar üretilmesi ve uygulanması.
71- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 4 ve 7 Numaralı
Protokollerinin onaylanması.
72- Organize suç ve terörizme ilişkin yasal çerçevenin;
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, AİHM içtihatları, AB müktesebatı ve AB üyesi
Devletlerdeki uygulamalarla uyumlu olacak şekilde gözden geçirilip düzenlenmesi
ve mahkeme, kolluk kuvvetleri ve güvenlik güçlerinin uygulamalarının kişi
güvenliği ve özgürlüğü, adil yargılanma hakkı; ifade, toplanma ve dernek kurma
özgürlüğü ile uyumunun sağlanması.
Follow @AlpWebSite.......Bizi Takip Edin
Bizi Takip Edin
Tweetle
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder